چگونه مسیر شغلی خود را انتخاب کنیم؟
۱۴۰۰/۰۴/۰۵ تاریخ انتشار

فرآیند انتخاب یک مسیر شغلی سردرگم کننده و سخت به نظر می‌رسد، اصلی‌ترین دلیل این موضوع رقابت سخت در بازار است و این سختی به ویژه پس از شیوع کووید 19 دوچندان شده است. علاوه بر این، باید سال‌ها از زندگی خود را صرف تلاش و پیدا کردن مهارت در ارتباط با مسیر شغلی بعدی کنید. به همین دلیل نباید دچار اشتباه شوید. حقوق زیاد، مزایای خوب، محل کاری که فاصله چندانی با محل اقامت نداشته باشد و اجازه دهد در کمترین زمان از محل کار به خانه بروید، قطعاً مزایای خوبی برای افراد به همراه دارد. با این حال، اگر در نحوه انتخاب مسیر شغلی خود سردرگم هستید، باید جنبه‌های مختلفی از شغلی که قصد احراز آن‌را دارید در نظر بگیرید. به‌طور مثال، 

  • محیط کار سالم
  • چالش‌های جدید
  • نکات جدیدی که قرار است یاد بگیرید 
  • کار جدید به شما کمک می‌کند تعادل بین زندگی شخصی و کاری را حفظ کنید
  • فرصت‌های همکاری درون سازمانی و شبکه‌سازی را به دست می‌آورید

بدون تردید موارد بیشتری نیز وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. اگر نسبت به کاری که انجام می‌دهید احساس اشتیاق ندارید، پس پیشرفت خیلی جزیی را تجربه می‌کنید. اجازه دهید به نکات جالبی در ارتباط با نحوه انتخاب مسیر شغلی اشاره کنیم. 

1. چگونه مسیر شغلی خود موردنظر خود را بر اساس علاقه انتخاب کنیم؟

رایج‌ترین مشکلی که ممکن است هنگام انتخاب مسیر شغلی خود با آن روبرو شوید این است که چه چیزی مورد تقاضا است و چه شغلی بیشترین دستمزد را عاید افراد می‌کند؟ این دیدگاه در نقطه مقابل این موضوع قرار دارد که من علاقه‌مند به انجام چه کاری هستم؟ رویکرد فوق باعث می‌شود در مسیر انتخاب شغل دچار لغزش شوید. بهتر است علایق خود را دنبال کنید حتی اگر در انتهای فهرست شغل‌های پردرآمد ذکر شده باشد، واضح است زیرا هنگامی که به دنبال علایق خود بروید دوست خواهید داشت در کار خود بهترین شوید و همین موضوع مانع از آن می‌شود تا در یک نقطه ثابت متوقف شوید. 

2. چگونه مسیر شغلی خود بر اساس ویژگی‌های فردی و شخصیتی انتخاب می‌کنید؟ 

هنگامی که استعدادها و ویژگی‌های فردی خود را تجزیه و تحلیل می‌کنید باید به ویژگی‌های شاخصی که دارید بیشتر دقت کنید. وقت بگذارید و خود را ارزیابی کنید. مشخص کنید که چقدر می‌توانید از پس فشارها و جدول زمانی برآیید و ببینید آیا برای موقعیت مدیریتی مناسب‌تر هستید یا عملکرد بهتری در ارتباط با کارهای عملیاتی دارید. نقش یک مدیر در هدایت تیم با نقش یک عضو تیم برای موفقیت هر پروژه ستودنی است، اما اگر هر یک در جایگاه درستی قرار داشته باشند، بنابراین هرگز توانایی‌های خود را دست کم نگیرید. تست‌های شخصیتی و انتخاب مسیر شغلی می‌تواند در این راه به شما کمک کند. برای این منظور بهتر است سری به بهش تست‌های سایت کارینسو بزنید.

3. چگونه مسیر شغلی خود را بر مبنای علایق طولانی مدت مشخص می‌کنید؟

تغییر شکل کار سختی است، به ویژه پس از این‌که زمان قابل توجهی را در اولین کار خود گذراندید. جالب نیست که تمام زحماتی را که کشیده‌اید به سادگی هدر بدهید. علاوه بر این، ممکن است تغییر شغل در صورت وجود صورتحساب‌هایی برای پرداخت یا خانواده‌ای که مسئولیت نگه‌داری از آن‌ها را دارید واقع‌بینانه به نظر نرسد. با این حال، این موضوع برای همه افراد صادق نیست. برخی از ما می‌توانیم قدم به عقب برداریم و توانایی‌ها و علایق خود را بسنجیم. یک بازه زمانی تعیین کنید تا فرصت کافی برای تغییر را پیدا کنید. تغییر شغل به عنوان یک راه‌حل موقت برای ایجاد تنوع کار خطرناکی است، زیرا موقعیت‌های موقت پایداری کمی دارند. علاوه بر این، ممکن است درگیر شغلی شوید که از آن خوشتان نمی‌آید.

4. نحوه انتخاب مسیر شغلی – بر اساس آموزش

ناگفته نماند که تحصیلات شما را با دانش اولیه و مهارت‌های لازم برای تحقق اهداف شغلی تجهیز می‌کند. اگر فردی هستید که به دنبال تغییر است، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که آیا در مورد آن آگاهی کافی دارید؟ به عبارت دیگر، داشتن مدرک تحصیلی، تحصیلات قبلی یا گواهینامه مربوطه در شغلی که قصد دارید در آن پیش بروید، مطمئناً شما را نسبت به سایرین برتر می‌کند. 

5. نحوه انتخاب مسیر شغلی خود - براساس توانایی 

موضوع مهم دیگری که کمک می‌کند شغل موردنظر خود را انتخاب کنید توانایی و قدرت فردی است. تشخیص این‌که شما فردی متمرکز بر ارتقا هستید یا فردی است که پیگیر انجام أمور است کاملا مهم است. یک فرد متمرکز بر ارتقا، ایده‌های خلاقانه‌ای به ذهنش می‌رسد، به سرعت کار می‌کند، انتزاعی فکر می‌کند و حتی ریسک می‌کند. در حالی که یک فرد متمرکز بر پیگیری همیشه متمرکز بر انجام مسئولیت‌های محوله است، در زمینه برنامه‌ریزی و پیش‌بینی مسئله رویکرد تحلیلی بهتری دارد و به آرامی در جهت دستیابی به اهداف و جاه‌طلبی‌ها کار می‌کند. شناسایی نقاط قوت شما می‌توانند معجزه کنند.

درک همه چیز درباره مسیر شغلی فعلی

افراد معمولاً مهارت‌های لازم را برای تصاحب یک شغل به دست می‌آورند، به‌طوری که درآمد خوبی داشته و به سرعت در کار خود پیشرفت کنند. با این حال، اگر فقط به خاطر مزایا یا ساعات کار مناسب به فکر یک شغل جدید هستید، این بدان معنا است که شما تازه وارد دنیای کار شده‌اید و مطمئناً به شغل رویایی خود دست پیدا نخواهید کرد، حتا اگر در حرفه شغلی خود به مزایای قابل توجهی برسید. لزومی ندارد که تعقیب علاقه، شما را مجبور به مبارزه به پایان با مشکلات مختلف کند. قبل از این‌که با شغلی کنار بیایید، علاقه، مزایا و نکات مثبت را یادداشت و مقایسه کنید. فقط وقتی احساس کردید که مزایا و نکات مثبت ارزش پیگیری دارند، آن‌را دنبال کنید.

کلام آخر

در نظر گرفتن هرگونه تغییر در زندگی همیشه چالش‌برانگیز بوده و تغییر شغل نیز قرار نیست یک شبه اتفاق بیافتد. احتمال ایجاد فشار در چندین مرحله برای ایجاد تغییرات بسیار زیاد است. با این حال، انگیزه و تعهد قطعاً می‌تواند شما را به جایی که می‌خواهید سوق دهد. اهداف خود را بشکنید و گام به گام قدم بردارید. انتخاب شغل بدون تحقیق مناسب می‌تواند شما را در وضعیتی بسیار بدتر از قبل قرار دهد. قبل از حرکت بزرگ بعدی، وقت بگذارید، مهارت‌های جدید یاد بگیرید، داوطلب شوید و شبکه‌سازی کنید. 

 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg